Hoe het bedrijfsimago verbeteren door fietsen te promoten

Hoe het bedrijfsimago verbeteren door fietsen te promoten

Bedrijven die fietsen naar het werk bevorderen, verbeteren de gezondheid van hun werknemers, maar ook hun economische rentabiliteit en hun imago.


Volgens verschillende studies zijn werknemers die met de fiets naar het werk gaan meer gefocust, creatiever en minder gestrest.


Er zijn echter psychologische en infrastructurele problemen die het gebruik van de fiets beperken. Hier kunnen bedrijven veel doen om het fietsen te bevorderen.


Er zijn verschillende redenen waarom mensen niet fietsen:

1. uit angst voor hun eigen veiligheid,
2. angst voor diefstal van hun eigen fiets.

En als het gaat om fietsen naar het werk, zijn andere mogelijke angsten belangrijk om de fiets niet als vervoermiddel te gebruiken:

1. de reis is te lang

2. er zijn ongunstige weersomstandigheden,

3. bezweet of uitgeput aankomen.

De veiligheid
Wat de angst voor hun eigen veiligheid betreft, kan een onderneming niet veel anders rechtstreeks doen dan proberen een partnerschap of dialoog aan te gaan met de bevoegde autoriteiten om de veiligheid van de verplaatsingen van haar werknemers en leveranciers, haar bezoekers, haar gasten of haar klanten te bevorderen.

Samen kunnen zij infrastructurele ingrepen onderzoeken om mensen die naar hun bedrijfspand willen fietsen, in staat te stellen dit veilig te doen.

Diefstal
De angst voor diefstal van de fiets, het eigen vervoermiddel van het bedrijf, is een probleem dat een bedrijf heel gemakkelijk kan oplossen door veilige steunen aan te brengen waaraan de fiets kan worden bevestigd aan het fietsframe en niet alleen aan het wiel.

Een veiliger optie is een overdekte fietsenstalling. Idealiter heeft alleen de eigenaar van de fiets er toegang toe, zodat de mogelijkheid van fietsendiefstal vrijwel uitgesloten is.

Ten slotte zou de schuilplaats kunnen worden uitgerust met kluisjes voor helmen of in de buurt van kleedkamers kunnen worden geplaatst.

De fiets als het meest effectieve middel voor stadsvervoer
Een te grote afstand kan in sommige omstandigheden een belemmering vormen. Maar als we er rekening mee houden dat meer dan 60% van de ritten minder dan 5 km en 70-80% minder dan 10 km bedraagt, blijkt dat dit in verreweg de meeste gevallen onjuiste veronderstellingen zijn.

Bovendien is de fiets voor afstanden tot 6 km het snelste en meest efficiënte vervoermiddel in de stad, omdat u er de files mee kunt vermijden en u hem gemakkelijk in de buurt van uw bestemming kunt parkeren. Wie daarentegen voor de auto kiest, heeft tot 20 minuten nodig om een parkeerplaats te vinden en moet deze vaak op enige afstand van zijn bestemming achterlaten.


De fiets is ook de betere oplossing qua zuinigheid in de stad dan de auto.


Weer
Als het gaat om slechte weersomstandigheden, citeer ik graag de spreuk van de oprichter van de scouting: slecht weer bestaat niet, alleen slecht materiaal.
Met de juiste uitrusting en een paar trucjes houdt zelfs regen of kou ons niet tegen.

Het bedrijf dat Bike-to-Work wil promoten kan zorgen voor schuilplaatsen en kamers waar mensen die met de fiets komen zich kunnen omkleden en drogen.

Hetzelfde geldt voor zweet.
Door een e-bike ter beschikking te stellen kunnen mensen die zich op het werk niet kunnen omkleden minder zweten. Een was- en douchegelegenheid in het bedrijf zou ook deze argumenten ineffectief maken en de werknemers aanmoedigen om over te stappen op de fiets.



Futurebikeshop biedt u een breed scala aan e-bikes waarmee u en uw medewerkers, ook door middel van fietsleasing, niet alleen de medewerkerstevredenheid maar ook de klanttevredenheid kunnen verhogen.
Terug naar blog