Trustpilot

Gedetailleerde Introductie van SHIMANO en SRAM Wegfietsversnellingssystemen

Gedetailleerde Introductie van SHIMANO en SRAM Wielerschakelsystemen voor Racefietsen

Laten we eerst kennismaken met wielerschakelsystemen voor racefietsen

 

Net als mountainbikes omvatten wielerschakelsystemen voor racefietsen ook een cassette, trapas, crankstel, ketting, remhendels, schakelhendels (bekend als "brifters" bij mountainbikes), achterderailleur, voorderailleur en kabels. Maar in tegenstelling tot mountainbike-versnellingen, zijn wielerschakelsystemen voor racefietsen meer gericht op snelheid, aerodynamica en lichtgewicht ontwerp, terwijl mountainbike-versnellingen zich meer richten op off-road prestaties, stijfheid en duurzaamheid.

Op dit moment bestaan de meeste wielerschakelsystemen voor racefietsen uit dubbele kettingringconfiguraties, en enkele kettingringopstellingen zijn nog niet wijdverspreid. Een van de meest bekende racefietsen met een enkele kettingring van vandaag de dag is de 3T Strada.

De markt voor wielerschakelsystemen voor racefietsen wordt voornamelijk gedomineerd door drie merken: Shimano, SRAM en Campagnolo, terwijl FSA en Rotor meer nichemogelijkheden vertegenwoordigen.

Dit artikel zal voornamelijk Shimano en SRAM uitleggen.

SHIMANO

Shimano is misschien wel gelijk aan SRAM in de mountainbike-wereld, met elk hun eigen sterke punten en volgers.

Maar op het gebied van racefietsen moet worden erkend dat Shimano een dominantere positie inneemt.

 

 

Volgens de officiële classificatielijst van Shimano voor racefietsversnellingen kunnen racefietsversnellingen ruwweg in 3 niveaus worden onderverdeeld.

Topniveau:

Dura-Ace Di2

Dura-Ace R9100

Ultegra Di2

Midden-Hoog Niveau:

Ultegra R8000

105 R7000

Instapniveau:

Tiagra R4700

Sora R3000

Claris R2000

Claris Serie:

 

Claris R2000, als het laagste model van Shimano, is ontworpen voor dagelijks woon-werkverkeer en is verkrijgbaar in zowel STI dual control (voor dropsturen) als STI schakelhendel (voor platte sturen) versies. Ondanks zijn instapstatus heeft Shimano Claris interne kabelgeleiding gegeven om het "mantis-effect" te elimineren en heeft het een vierarmige kettingbladconstructie gebruikt. Het ondersteunt 8/16-speed opties.

Sora Serie:

 

Sora R3000, een upgrade van de 3500-serie, werd uitgebracht in 2016 en is gericht op recreatieve fietsers op instapniveau voor dagelijkse fitness en stadsritten. R3000 maakt gebruik van een vierarmige kettingbladconstructie en, dankzij de technologie-overdracht, heeft het 9-speed interne kabel STI dual control. Fietsers kunnen kiezen tussen een 50-34T dubbel kettingblad of een 50-39-30T triple kettingblad, met een maximale cassettegrootte van 11-34T.

Tiagra Serie:

 

Tiagra 4700, uitgebracht in 2015, is geoptimaliseerd voor dagelijks rijden en licht off-road gebruik, gericht op enthousiaste beginners. Het leent belangrijke technologieën van hoger geprijsde versnellingsseries, en biedt kettingbladopties van 52-36T en 50-34T. Wat betreft het aantal versnellingen is de R7000 11-speed, terwijl de 4700 10-speed is. Wat betreft het totale gewicht is de R7000 2540g, terwijl de 4700 ongeveer 2866g weegt.

105 Serie:

 

De nieuwe 105 R7000, begin 2018 uitgebracht, is gericht op enthousiaste beginners en introduceert versies met schijfremmen. 105 is altijd synoniem geweest aan een goede prijs-kwaliteitverhouding en is te vinden op veel racefietsen met een prijs van 800 tot 2000 euro. R7000, als Shimano's meest betaalbare 11-speed groepset, deelt veel eigenschappen met Ultegra en Dura-Ace. R7000 heeft een kortere slaglengte voor snellere, nauwkeurigere schakelingen. Wat betreft de voorderailleur en achterderailleur biedt R7000 kettingbladopties van 50-34T, 52-36T en 53-39T.

Ultegra Serie:

 

Ultegra R8000, uitgebracht in 2017, richt zich op enthousiaste fietsers die hun wielrennen naar een hoger niveau willen tillen. Ultegra staat al lang bekend om zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en is vaak te vinden op racefietsen met een prijs van 800 tot 2000 euro. R8000 heeft veel van dezelfde technologieën als Ultegra en Dura-Ace. Het biedt uitstekende schakelprestaties met een kortere slaglengte en kettingbladopties van 50-34T, 52-36T en 53-39T.

Ultegra Di2:

 

Ultegra Di2 is de elektronische schakelversie van Ultegra en is een van de twee elektronische schakelgroepen van Shimano. Ultegra Di2 kan worden geconfigureerd met gesynchroniseerd of semi-gesynchroniseerd schakelen, waarbij de rijder kan kiezen tussen het gebruik van de voor- (volledige) of achterderailleur (semi) voor automatische schakelingen, om de positie van de ketting voor elke versnelling te optimaliseren en kettingslijtage te voorkomen. Bovendien introduceert Ultegra Di2 nieuwe aanpasbare bovenkap Di2-knoppen om de schakelconfiguratie te verbeteren.

Dura-Ace Serie:

 

Dura-Ace R9100, uitgebracht in 2016, is gericht op elite-racers en professionals voor wedstrijden en hoogwaardige trainingen. R9100, als topklasse versnellingssysteem van Shimano, heeft tal van upgrades en optimalisaties ten opzichte van R9000. De schakelhendels zijn opnieuw ontworpen voor verbeterd ergonomisch comfort met antislippatronen op de handgrepen. De voorderailleur en achterderailleur zijn geoptimaliseerd voor kabelgeleiding en de voorderailleur heeft een geïntegreerd mechanisme voor het aanpassen van de kabelspanning. De achterderailleur heeft nog steeds de befaamde Shadow-technologie van Shimano. De Dura-Ace R9100 kettingbladen hebben een grotere crankarmbreedte en zijn hol geconstrueerd voor verbeterde stijfheid en transmissie-efficiëntie.

Dura-Ace Di2:

 

Als de elektronische schakelversie van Dura-Ace is Dura-Ace Di2 momenteel het duurste model in de racefietsgear-lijn van Shimano. In tegenstelling tot SRAM Etap is Dura-Ace Di2 niet echt draadloos in de traditionele zin, hoewel het enige draadloze functionaliteit biedt. Dura-Ace Di2, net als Ultegra Di2, maakt gebruik van de gesynchroniseerde schakeltechnologie van Shimano. Bovendien hebben zowel de voorderailleur als de achterderailleur ingebouwde bescherming tegen vallen. Vergeleken met de vorige generatie Dura-Ace elektronische schakelsystemen, heeft Dura-Ace Di2 verbeteringen gezien in schakel efficiëntie, gewicht en functionaliteit.

SRAM

 

 

Volgens de officiële classificatielijst van SRAM voor racefietsgear kunnen racefietsversnellingssystemen in 3 niveaus worden ingedeeld.

Topklasse:

Red eTAP

Red

Midden-Hoog niveau:

Force

Rival

Beginnersniveau:

Apex

In de bovenstaande lijst van SRAM racefietsgear vertegenwoordigen de items in de rode vakken de huidige mainstream racefietsgear modellen (versies met velgremmen), terwijl die gemarkeerd met het nummer "1" de versies zijn met enkel kettingblad en schijfremmen van die modellen. Force CX1 is ontworpen voor off-road wielrennen.

Apex Serie:

 

- Dubbele kettingringversie

 

- Enkele kettingringversie

Apex is het instapsysteem van SRAM, gericht op amateurrijders, maar met een lichter gewicht in vergelijking met soortgelijke producten in zijn klasse. Apex is verkrijgbaar in zowel versies met velgremmen als schijfremmen, zoals gebruikelijk is in de hele line-up van SRAM. Het biedt 11/20-speed opties. Apex heeft een compact crankstel en de achterderailleur heeft de WiFli-technologie van SRAM, die een breder scala aan versnellingsverhoudingen op de cassette biedt (11-36t), met meer versnellingscombinaties dan een standaard triple crankstel en minder gewicht. Bovendien erft Apex enkele functies van de topklasse modellen van SRAM, zoals Zero Loss schakelen, verstelbare remhendelafstand en Exact Actuation schakelen.

Rival Serie:

 

Rival is gericht op enthousiaste rijders, op hetzelfde niveau als Shimano 105. Rival biedt dankzij verbeterde materialen ten opzichte van Apex betere gewichts- en duurzaamheidseigenschappen, waardoor een superieure rijervaring wordt geboden. Rival, als meest betaalbare 11/22-speed racefietsgearset van SRAM, is verkrijgbaar in zowel dubbele (2x11) als enkele (1x11) kettingringconfiguraties. Rival heeft een vijfarmig kettingringontwerp en dankzij zijn WiFli-achterderailleur (verkrijgbaar in medium- en korte-kooi-opties) biedt het een breder scala aan versnellingen op de cassette, met een maximale tandwielmaat van 28T.

Force Serie:

 

 

Force is gericht op gevorderde enthousiastelingen en biedt 11/22-speed opties, en concurreert met Shimano R8000. Het is vaak te vinden op midden- tot hoogwaardige racefietsen. Force deelt veel eigenschappen met topklasse modellen zoals Red, maar voegt 300g in gewicht toe. Force maakt gebruik van verbeterde materialen en technologieën ten opzichte van Rival, waaronder een Exogram crankstel, dat het gewicht vermindert zonder concessies te doen aan de stijfheid, en een verbeterde PowerGlide-kettingbladconstructie voor soepeler en sneller schakelen. Wat betreft de cassette heeft Force een breed scala aan opties, met een maximale tandwielmaat van 32T.

Red Serie:

 

Red is gericht op professionele rijders en concurreert met topklasse modellen zoals Shimano Dura-Ace. Het is de lichtste racefietsgroepset van SRAM. Red biedt 11/22-speed opties en heeft een veelvoud aan geavanceerde functies zoals de Yaw-voorderailleurtechnologie voor trimvrij schakelen, een X-GlideR-kettingbladconstructie voor optimale schakelprestaties, en een X-Dome cassetteconstructie voor een lichtgewicht ontwerp en stijfheid. De Red-serie is ook beschikbaar in een elektronische draadloze eTap-versie, die de noodzaak voor kabels elimineert en zorgt voor een strakker uiterlijk op de fiets.

Red eTAP Serie:

 

Red eTAP is de elektronische draadloze schakelversie van Red. Met Red eTAP kunnen renners schakelen zonder kabels, en het systeem is zeer aanpasbaar en eenvoudig in te stellen. Het biedt snelle en nauwkeurige schakelprestaties met behulp van draadloze communicatie tussen de shifters en de derailleurs. Red eTAP biedt dezelfde hoogwaardige schakel- en remprestaties als de mechanische Red-serie, maar voegt het gemak van draadloos schakelen toe.

Conclusie

Zowel Shimano als SRAM bieden hoogwaardige wielerschakelsystemen voor racefietsen, elk met zijn eigen sterke punten en functies. De keuze tussen Shimano en SRAM hangt vaak af van persoonlijke voorkeur, budget en gewenste functies. Beide merken bieden instap-, middenklasse- en topklasse-opties, zodat rijders met verschillende ervaringsniveaus en budgetten een geschikte groepset kunnen vinden voor hun behoeften. Het is belangrijk om verschillende modellen te vergelijken en mogelijk een testrit te maken om te bepalen welke groepset het beste bij je past.

 

[Noot van de auteur: Dit artikel is bedoeld als een introductie tot Shimano en SRAM wielerschakelsystemen voor racefietsen en bevat mogelijk niet alle gedetailleerde technische specificaties en recente updates. Raadpleeg de officiële websites van Shimano en SRAM voor de meest actuele informatie en productaanbod.]